Çocuklara oyunlar aracılığıyla ne gibi mesajlar vermeliyiz?

Oyunun çocukların gelişiminde, birbirleriyle iletişim kurmalarında ve büyükler dünyasına adım atmalarında eşsiz bir etkisinin olduğu genelin malumu, malumun ilanı. Sosyal antropologlardan alınan bu bilgi ana-babalarca, çeşitli kreşlerce, anaokulu öğretmenlerince, oyun abla-abilerince layıkıyla değerlendirilmeye çalışılmakta. Oyunlar aracılığıyla çocuklara mesaj vermek, bir şeyler öğretmek doğrudan karşınıza çekip konuşmaktan çok daha kolay ve eğlenceli. Bunu abartanlar da yok değil, bu kişi ve kurumlar başka bir yazının konusu olabilir.

Dün, çocuklarla beş dakikada bir yenisine geçtiğimiz üç bin kadar oyun oynadık: Legolarla kuleler, yap-boz, sihir gösterisi, uzay yolculuğu, yemek setiyle çay-kahve ve lahmacun yapma, dinozoru söküp yeniden takma, afacan korsan, kurbağa kardeş, akıllı kunduz, pj maskeliler ile kötülerin savaşı… Her oyunda ufak tefek mesajlar vardı elbet kimi zaman kendimizi kaybettiğimiz anlar da oldu. Misal tabakları havaya fırlatıp üzerime gelen pizza dilimlerinden korunmaya çalışırken –ki sonrasında hemen yerlere hortum tutup bu pisliği temizliyorduk– bir anda bir “kaooosss!!” diye bağırdım, kendimizden geçtik, çatallar bıçaklar havada uçuşurken sevgili oğlum hızını alamayıp set üstü fırınla kafama vurdu! Buradan yemeklerle oyun oynanmayacağını da öğrenmiş oldum.


Günün en anlamlı mesajı ise tahmininiz üzere benden geldi. Doktorculuk oynarken fenalaştım ve çocuklar beni ambulans ile hastaneye götürmeye kalktı. O telaşe içerisinde onlara bir alt-orta sınıf bilinci kazandırmak adına hiç akıllarından çıkarmamaları gereken şu öğüdü verdim: “Özele götürmeyin, paramız yetmez çocuklar! Devlete götürün beniii, Şişli Etfal’e götürüüün!” 

Ailelerinin kısıtlı bütçelerine kıyasla oldukça konforlu alanlarda yaşayan çocuklar için bu tarz bir oyunun elzem olduğunu düşünüyorum. Yani kendilerine alınan oyuncaklara, etraftaki telefonlara, tabletlere, eve dışarıdan söylenen yemeklere, dışarıdaki kahve içimlerine, ithal biralara bakarak çok zengin olduklarını düşünen bu çocuklar, böylesi bir acil durumda sizi American Hospital’a götürebilir ve bütçenizde onulmaz yaralar açabilir. Bu nedenle onlarla fırsat buldukça bu tarz oyunlar oynayarak yahut oyunu bu şekilde yönlendirerek gerekli mesajı verebilirsiniz. Devlete derken pekiştirme açısından hastane ismi vermeyi sakın unutmayın. Sonuçta genç çocuklar bunlar, o şekilde söylenirse anlamayabilirler.  

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Aileler neden sürekli çocuklarından bahseder?

Çocukla büyümek nasıl bir duygu?

Çocuklar neden hep soru sorar?